مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM)

EFQM، یک مدل غیر تجویزی است که از ۹ معیار تشکیل شده است و به دو دسته تقسیم می شوند:

  • توانمندسازها (معیارهای رهبری، استراتژی، کارکنان، شراکتها و منابع، فرایندها محصولات و خدمات)

توانمندسازها، عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند می کنند. در واقع همان کارهایی است که سازمان انجام می دهد و با گرفتن بازخورد از نتایج بهبود می یابند.

  • نتایج (معیارهای نتایج کارکنان، نتایج مشتری، نتایج جامعه، نتایج کسب و کار)

نتایجی هستند که سازمان های متعالی در حوزه های مختلف به آن ها دست پیدا می کنند و بیان کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.

این معیارها می توانند سازمان را به طور کامل و از تمام جهات ارزیابی نمایند و نقاط قوت و نیازمند بهبود را مشخص کنند. تحلیل مناسب نتایج می تواند به اصلاح توانمندسازها منجر شود. EFQM به سه روش در سازمان ها قابل استفاده است، ابتدا به عنوان مجموعه استانداردهایی برای مدیریت کیفیت در یک سازمان، دوم به عنوان ابزار خودارزیابی و سوم معیارهای الگو برای کسب جایزه ملی یا جوایز کیفیت.

 

 

منیع: پایان نامه کارشناسی ارشد فهیمه چاوشی

مطلب پیشنهادی

ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت

سازمان ISO ، ساختار جدید استانداردهای سیستم مدیریت را در قالب پیوست(Annex SL) SL  منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *