کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه اینترنت انجام می پذیرد. در این نوع کسب و کارها، شرکا، فروشندگان و مشتریان با استفاده از فناوری وب با یکدیگر در تعامل هستند و از مزایای آن می توان به ظرفیت رشد زیاد، ساعات کار انعطاف پذیر، رقابت بین المللی، ارتباط ساده با مشتری و قابلیت مکانیزه کردن کارها اشاره کرد. کسب و کار اینترنتی، نه تنها به خرید و فروش محصولات از طریق اینترنت محدود نمی گردد، بلکه ارائه خدمات به مشتریان و همکاری بین شرکای کسب و کار را نیز شامل می شود. اینترنت یک فرصت است، فرصتی که با یک نگاه کارآفرینانه قابل کشف است.

بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الکترونیکی (E-Commerce) اشتباه  می گیرند در حالی که این دو مبحث با یکدیگر متفاوت هستند. به عبارتی،  E-Business به مجموعه فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و … که از طریق شبکه اینترنت انجام می گیرد اطلاق می شود در حالی که E-Commerce تنها شامل موضوعات مربوط به خرید و فروش از طریق اینترنت است و خود، زیرمجموعه ای از  E-Business می باشد.

 

 

منبع: کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، احمدپور داریانی و فرخ حیاتی

مطلب پیشنهادی

مـدیـریـت بـحـران

مدیریت در واقع هنر استفاده از منابع موجود برای نیل به هدفهای مطلوب با حداکثر …